ЖП инфраструктура

„Над 5 млрд. лева са необходими за обновяване на железопътната инфраструктура в страната, за да достигне нивото от 1989 година. За обновяване на парка от вагони и локомотиви трябват още милиард и половина лева. За целта правителството и парламентът трябва да утвърдят програма за финансиране на железниците до 2013 година.“
Петър Мутафчиев,
Министър на транспорта

Максималната скорост на влаковете у нас през 1989 г. беше 130 км/ч. След като за няколко години тя беше свалена на 100 (в резултат на лоша поддръжка), отскоро в някои отсечки отново е разрешено да се развиват 130 (стига това да е по силите на подвижния състав).

Пътува влак на БДЖ. По едно време влакът спира насред полето. Пътниците питат кондуктора:
– Защо сме спряли?
– Една крава е легнала на линията.
Скоро влакът отново потегля и пак спира.
– А сега защо?
– Една крава е легнала на релсите.
Така още няколко пъти. На поредното спиране:
– Защо спираме пак?
– Една крава е легнала на релсите.
– Е колко крави има в този район?
– Тя кравата всеки път е една и съща и все ни настига….

Понастоящем текат няколко проекта за рехабилитация и модернизация – с големи изоставания.
Най-големият проект е новото единично електрифицирано трасе Пловдив – Свиленград, което се подпомага със 153 млн. лв. безвъзмездна помощ по предприсъединителната програма ИСПА. Проектната скорост е 160 км/ч. Сроковете за завършване постоянно се отлагат във времето – сега се коментира 2011.
Сегашната линия е остаряла, неелектрифицирана и скоростите са много ниски.

Новото жп трасе Карнобат-Синдел (сн. Wikimapia)

Новото жп трасе Карнобат-Синдел (сн. Wikimapia)

Друг интересен проект от обозримото бъдеще е удвояване и електрификация на линията Карнобат – Синдел. След завършване (за което никой не се ангажира с краен срок), максималната скорост ще стане 130 км/ч, вместо сегашните 40-80 км/ч. Съкращава се и разстоянието.

По идея на Министър Мутафчиев, по-интензивно се работи по ремонтиране на силно амортизирани участъци между София и Перник и Пловдив и Бургас. Те трябва да завършат до края на тази година и да позволят съкращаване на времената за пътуване между 10 минути и половин час.

Ya no importa la distancia que hay entre dos puntos
sino el tiempo que tardas en recorrerla
Рекламен спот на Renfe

Накрая, за сравнение предоставям един клип за строителството на високоскоростни линии (за 300 км/ч) в Испания.

Кога ли ще достигнем подобно строителство в България? От нас българите зависи.

Ново:
Вече има сайт на проекта „Реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив – Свиленград“

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s